Vásárlóként, felhasználóként, fogyasztóként évről évre egyre tudatosabbá válunk. Ha a mi weboldalainkat böngészed, akkor egészen biztos, hogy Téged is foglalkoztat az egészséges bőrápolás, a környezetvédelem vagy a zero waste.
Nem lehetünk azonban mindannyian orvosok, biológusok, környezetmérnökök vagy táplálkozástudományi szakemberek, ezért szükségünk van olyan kapaszkodókra, támpontokra, amelyek segítenek eligazodni az egészséges(ebb) alternatívák közötti választásban.
A természetes kozmetikumok világában ezt a segítséget a nemzetközi minősítések jelentik, amelyek közül egyik a NATRUE.
Ismerd meg, mit is jelent számodra, ha ezzel a jelöléssel találkozol a kozmetikumokon!
A NATRUE története
A NATRUE egy 2007-ben alapított, brüsszeli székhelyű, nemzetközi nonprofit szövetség, amely elkötelezett a természetes és organikus kozmetikumok világszerte történő népszerűsítése és védelme iránt.
A kétezres évekre a kozmetikumokkal kapcsolatos előírások egyre bonyolultabbá váltak, a valóban természetes és organikus kozmetikumokat gyártó kis- és középvállalatoknak útmutatásra és összehangolt érdekképviseletre volt szükségük, hogy nemzetközi szabályozási és döntéshozatali szinten egyaránt érvényesülhessenek. Elsősorban a természetes és organikus kozmetikai termékek jobb szabályozásának szükségessége - különös tekintettel arra, hogy a természetes és organikus kozmetikumok (NOC) nemzetközi definíciója is hiányzott - és az "ál" környezetbarát tevékenységek növekedése hozta össze a NATRUE alapító tagjait (WALA, Weleda, Laverana, PRIMAVERA, LOGOCOS és CEP), és 2007 -ben létrehozták a NATRUE -t. Több mint 10 évvel később a NATRUE megszilárdította pozícióját nemzetközi képviseleti testületként, amely a valódi természetes és organikus kozmetikumok világszerte történő védelméért és népszerűsítéséért küzd.
Megalakulása óta a NATRUE a természetes és organikus kozmetikumok konkrétabb, jobb szabályozásáért tevékenykedett, és aktívan támogatta a természetes és organikus kozmetikumok hivatalos meghatározását, amelyre nagy szükség van azért, mert egyre több a megtévesztő állítás, az olyan cég, aki környezetbarátnak tetteti magát vagy egy termékét.
A szövetség tevékenységének eredményeképpen a NATRUE címke 2008-ban került bevezetésre.
Létrehozásakor a NATRUE címkézési kritériumainak fő célja az volt, hogy szigorú követelményeket fogalmazzon meg és építsen fel a természetes és biokozmetikai termékekre, különösen a biokozmetikumokra, a csomagolásokra és a termékek összetételére vonatkozóan, amelyek más címkéken nem találhatók. A NATRUE címke tehát következetesebb és átláthatóbb, mint a „természetes kozmetikumok” Európában elfogadott meghatározása. 2008 óta a NATRUE címke fejlődött és kibővült Európában és világszerte, és megszilárdította pozícióját a NOC szektorban, mint az eredeti természetes és organikus kozmetikai termékek nemzetközi viszonyítási alapja.
NATRUE kritériumok
A NATRUE a késztermékek esetében két szintet különböztet meg: a természetest és az organikust.
Az összetevők tekintetében az alábbi követelményeket állították fel (a természetes összetevők minimális tartalma (%) az 1. sor (zöld) és a származtatott természetes összetevők maximális aránya (%) a 2. sor (narancssárga)):
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | |
Nyersanyag tartalom a késztermékre vonatkoztatott %-ban | Olajok / vízmentes tisztító és bőrápolási termékek | Parfümök, Eaux de Parfum, Eaux de Toilette, Eaux de Cologne | Bőrápoló emulziók (W/O) és oleo-gélek | Vizet tartalmazó dekoratív kozmetikumok | Dezodorok és izzadásgátlók | Bőrápoló emulziók (O / W) és gélek |
Fényvédők | Hajkezelő termékek | Felületaktív anyagokat tartalmazó tisztítók | Szájápolók | Dekoratív kozmetikumok (vízmentes) | Szappanok, szilárd tisztítók és hajápolási termékek |
Víz |
Természetes kozmetikumok (természetes összetevők aránya min.) | 80 | 60 | 30 | 10 | 10 | 10 | 10 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 0,1 |
(származtatott természetes összetevők aránya max.) | 20 | 10 | 30 | 30 | 30 | 25 | 55 | 40 | 85 | 70 | 50 | 99 | 10 |
Organikus kozmetikumok (természetes összetevők aránya min.) | 90 | 60 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 1 | 15 |
(származtatott természetes összetevők aránya max.) | 10 | 10 | 20 | 15 |
15 |
20 | 30 | 15 | 25 | 15 | 15 | 99 | 5 |
A NATRUE tagjai mára már a nálunk is kapható népszerű márkák közül a TAOASIS, a Farfalla, vagy a Dr. Bronner's, természetesen az alapítókon kívül (Dr. Hauschka, Lavera, Weleda, Primavera).
Légy Te is tudatos vásárló, válaszd a minősített természetes kozmetikumokat!